تقرير زيارة فندق أوناتي

من ويكي أضِف
اذهب إلى: تصفح، ابحث

في 1 أبريل 2016 زار كل من مصطفى صقر و حسام شكرالله و حنين طارق و أحمد جمعة فندق اوناتي بطريق القصير- مرسى علم. الفندق يبعد حوالي 16 كم عن مدينة القصير و يمتد بشكل طولي بطول حوالي 350 متر(بين البوابة الداخلية و الشاطئ) + مارينا حوالي 200 في البحر. صورة الفندق.

الفندق جزء من مجموعة كايرو هيلز للاستثمار العقاري و المملوكة للمهندس علي عبدالرحمن.

خلال الزيارة الرطوبة كانت منعدمة. درجة الحرارة خلال أغسطس بتكون مرتفعة لكن الهواء بيخلي الجو محتمل أكتر بكتير عن القاهرة.

الناموس هستيري ولازم OFF كتير وقاتل ناموس في كل غرفه.


الطريق

يقع الفندق على مسافة 600 كليو تقريبا من مقر أضف و هو ما يترجم إلى 7 ساعات في سيارة ملاكي أو 8-9 ساعات في أوتوبيس.

الطريق لطيف بشكل عام وموازي لساحل البحر في معظم أجزائه لكن قبل الفندق بحوالي ٢٠ كيلومتر فيه جزء قصير جداً نمر خلاله داخل قرية القُصير القديمة واللي شكلها بقى شبه عشوائي - حاجة شبه فايد كده.

من عملنا في المنطقة خلال معسكرات العام الماضي تواصلنا مع الحاج إسماعيل صاحب شركة النقل التي تعاملنا معها في العام الماضي. و سنطلب منها عرضا بأسعار الرحلات وفقا لخططنا للمعسكر في الفترة القادمة.

الفندق وتجهيزاته

الانطباع العام عن الموقع إنه ملائم جدا للمعسكر. تنقصه بعض أشكال الصيانة و التي تحتاج لتفاهم مع الإدارة لترتيبها و تنفيذها قبل المعسكر.

الفندق ليس جديد تماما. تم افتتاحه في 2010. قاعدة الموظفين الدائمين فيه ليست كبيرة و لكن يتم استقدام عاملين وفقا لعدد النزلاء المحجوز في الأفواج المختلفة. الفندق يعمل في الأساس على الأفواج وفقا لإدارته و بالتواصل مع إدارة الفندق أكدوا مرونتهم في التعديل و التنسيق في قواعد المكان ليتناسب مع طبيعة المعسكر.

حدود الفندق بجانب مبنى الغرف عبارة عن خوص و شجر متسلق، السور محتاج صيانة. الصورة موجودة في ملف الدروب بوكس.

الفندق يعمل على 3 مولدات كهرباء و يجب التنسيق مع المدير لمواعيدهم خلال المعسكر. وصوتهم واطي جدا

الفندق يديره أ/ مدحت جاب الله. و يعتمد على كل من الشيف محمد-هو اللي كان في استقبالنا عشان ظرف طارئ للمدير- و مدير خدمة الغرف.

بالنقاش مع الشيف محمد قال انه متعود على تنسيق مواعيد و مكونات الوجبات وفقا لطلبات الأفواج المختلفة و كذلك تنظيف الغرف.

سلات المهملات كثيرة ومتوزعة علي الفندق كله.

مقترح وضع الWater dispensers

  • عند الورش\المسرح
  • عند تراس الادارة\حمام السباحة
  • عند الدائرة الصباحية
  • عند المطعم

المكان عبارة عن 7 مجموعات مباني أساسية و بعض المساحات الأخرى هي:

  • الاستقبال و المطعم.
  • مبني غرف 1-3 على اليمين(مش مفروش)
  • مبني غرف 2-4 على اليسار
  • مبنى شاليهات 500-520 على اليمين(مش مفروش)
  • مبنى شاليهات 522-557 على اليسار
  • مبنى الجيم و السبا
  • المحلات و قاعة المؤتمرات(المسجد)
  • حمامات سباحة تتوسط المباني السكنية
  • حدائق و ممرات مفتوحة
  • شاطئ كبير و مارينا طويلة
  • حدائق حلوة. واحدة منهم محتاجة شويه تظبيط وينفع يتعمل فيها الغسيل لكن المانجة هيبقي صعب عشان المكان قريب للغرف والريسيبشن

المطعم

المطعم عبارة عن أربع مربعات كل مربع منها حجمه(8x8م).مفروش بطاولات رباعية سهل تحريكها بأي شكل نريد. الذباب كتير في المطعم ولازم يتنسق حل مع الفندقالصور.

التسكين

الصور الخاصة بالغرف. سعة التسكين المفتوحة في الفندق حاليا في المباني المفروشة (مبنى 2-4 و الشاليهات 522-557) هي 240 شخصا. في غرف ثنائية و ثلاثية في أغلبها. كل الغرف مكيفة بتكييفات منفصلة سبليت. موديلات التكييفات ليست حديثة، قد تحتاج لشرح بسيط خلال تسكين الفتية و الفتيات. الغرف كلها مزودة بسخان مياه كهربائي مركزي. جميع الغرف ايضا مجهزة بتلفزيون وهاتف هنحتاج ننسق ازالتهم من الغرف.

المبني المقترح لتسكين المعسكر هو (مبنى 2-4) و هو مبنى من طابقين عبارة عن 16 غرفة ثنائية، 14 غرفة ثلاثية، غرفتان رباعيتان و غرفة خماسية في كل طابق. المبني يكفي 174 نزيلا. صور الغرف بأحجامها موجودة في ملف الدروب بوكس الخاص بالزيارة.


الغرفتين 236 و 237 تصلحان جدا للإدارة والمخزن. موقعهم مركزي في وسط الفندق تكشفان حمامات السباحة و بدايات الشاطئ. الغرفتان كبيرتان( 4 و 5 أشخاص) و أمامهما حديقة كبيرة تصلح كنقطة تجمع خلال المعسكرات.


المالك يسكن في الغرفة 436. بجانبها غرفتين يفضل عدم اعطائهم للمعسكرين لسببين. اولا البلكونه كاشفة جزء كبير جدا من الفندق ما عدا اللسان فا مكان ستراتيجي لعضو من الفريق. والسبب الثاني هو عدم ازعاج صاحب الفندق لو كان موجود.

يوجد طفايات حريق بين الغرف. الطفايات مش جديدة و يقترح مراجعة صلاحيتها.

بالكونات الغرف قريبة من بعض وممكن المعسكرين يحاولوا يروحوا من بلكونة لبلكونة لكن مش هينجحوا وديه حاجه تخوف. البالكونات كمان بتغلق نهائيا عند غلقها فا ممكن الواحد يتحبس في البلكونة. و البالكونات مافيهاش سلك.

حمامات السباحة

تتراوح أعماق حمامات السباحة بين 60 سم و 160 سم. يوجد زحاليق في جانبي حمام السباحة. الحمام مناسب للعب water polo لكن العارضات محتاجة تتغير. يوجد دش خارجي بالقرب من حمامات السباحة. الصور موجودة في ملف الدروبوكس. لا توجد بلاطات مكسرة أو حتى تجهيزات مهترئة حول حمامات السباحة الميل من طول 120 الي 160 مفاجيء ولكن يوجد عند ممر ضيق فا سهل توضيح مكانه

  • عند الزحاليق الزرقاء- 60 سم غير مناسبة للمعسكرين
  • عند الزحاليق الملونة - 80 سم- يجب التحذير منها للكبار
  • water polo- 110 سم-
  • حول الشلال- 160 سم
  • المسبح العلوي 120 سم

الشاطئ

الصور خط الشاطئ طوله 200 متر رمال ناعمة و كله شمسيات. الشاطئ غير صالح للسباحة إلا من المارينا بسبب الشعب المرجانية. على الشاطئ في مطعم شاطئ صغير يصلح لنشاط للفريق. على الشاطئ في مثلث مضلل من الخشب مفتوح و فيه دكك متحركة يصلح كمكان للدائرة الصباحية. يوجد دش خارجي بالقرب من الشاطئ و بجانب مركز الغطس. مركز الغطس جديد، يملكه شاب أسمه على استأجره من شهرين و بيخطط لتهيئه الموقع أفضل للغطس.

المارينا خشبية بطول 180 متر. تنتهي بمنزل حديدي هيدروليكي التحكم(للتزيل و الرفع). المنزل بيتفتح و بيكون ليه مسند في الوسط لتسهيل استخدامه. المنزل مكسي بالصدأ و يجب صيانته ليكون جاهزا للاستعمال. عمال الفندق أكدوا ان في إضاءة للمارينا بالكامل موجودة بالمخزن حفاظا عليها من الجو و لعدم وجود زبائن. (الصور مهمة)

المارينا مش مكشوفة من الغرف.

كان في سلك كهربائي طويل عند المارينا محتاج صيانة و محتاج تثبيت.

بسؤال العاملين و مركز الغطس أكدوا أن بيكون في 3 أفراد على الشاطئ طول الوقت(على الجوانب و على المارينا)

الاضائة مش كفاية علي البحر. فيه حوالي كشافين لكن لازم الاضائة تتزود

مسموح نعمل نار ونولع اي انوار عايزينها علي البحر بالليل!!

القاعات و الملاعب

الصور هنا.

المحلات

ملحق بالفندق مجموعة محلات صغيرة تقع بجانب الاستقبال و ملحق بها أيضا تراس بار كبير. 4 محلات كبيرة (3.5x8 ) و3 محلات صغيرة ( 3.5x3.5).

القاعات مكيفة. مكشوفة لأن حوائطها كلها عبارة عن زجاج مما يجعل الإضاءة فيها شمسية رائعة خلال اليوم. ممكن نغطي نصف الزجاج لمنع التشويش البصري. فيها عدد كبير من فيش الكهرباء5-7 فيش في كل قاعة.

القاعات الكبيرة :

-قاعة فيها أرفف و بيبي فوت (تصلح للفنون) -قاعة خان الخليلي (تصلح أيضا للفنون) -قاعة كبيرة (معمل) بينج بونج -قاعة كبيرة (معمل) فاضية

+ قاعة بالطول فوق المسرح.

المحلات الصغيرة تصلح كمخازن.

بجانب المحلات يوجد حمامين حريمي و رجالي. المحلات و الحمامات محتاجة تنظيف.

التراس بار

تراس بار كبير و حوائطه زجاجية. أضاءته تحتاج تعديل في حالة استغلاله كقاعة عمل.الغرفة مساحتها (16م * 8م) و تصلح كمعمل كبير أو غرفة أخرى لأنشطة الحركة (رقص، مسرح و رياضة).

تحتوي ايضا علي مخزن صغير

قاعة المؤتمرات

الصور مساحة (12.5م * 8.5م) تصلح كقاعة للرقص و المسرح. القاعة مكيفة من غير التوصيل النهائي للتكييفات. القاعة أيضا تصلح للجلسات الكبيرة (المشاريع)

المسرح الروماني

يوجد مسرح متدرج 8 درجات مناسب جدا لحفلة التخرج و لبعض جلسات السمر وحجمه (8.5م * 7م). المسرح مرفق بغرفة تغيير ملابس و كالوس. هناك انوار معلقة حول المسرح بشكل غير ثابت وفيه واحدة منهم كانت اصلا واقعة لازم يتطلب من الفندق تصليحهم

يوجد احتماية استخدامه من قبل فريق الانيميشن لو وجد فا فيه احتمال نحتاج ننسق معاهم صورة

الملاعب

يوجد ملعب كرة قانوني (20.40 م) بجانب بوابة الفندق. الملعب عبارة عن رمال مختلطة بحصا و بجانبة مساحة كبيرة حجمها (34م * 34م) من المفترض تحويلها مستقبلا لملاعب تنس و هي الأن عبارة عن رمال و حصا أيضا.

يوجد ملعب كرة شاطئية على البحر مرسوم بحبال و رملته ناعمة.

المقترح للملاعب أما فرش الملعب الخارجي بالكامل بطبقة سميكة من الرمال الناعمة أو نقل المرمى للشاطئ و عمل ملعب شاطئي بجانب ملعب الكرة الطائرة.

البرج

يوجد برج مرتفع يكشف الفندق بالكامل برؤية 360 درجة. البرج مرتفع جدا و سيكون خطر في حالة تعرف الفتية و الفتيات عليه و لكنه نقطة كاشفة بالكامل للفندق. صورة

الطابق اللي قبل البرج يمكن الوصول لسطح الريسيبشن ويؤدي الى اسطح اخري في ده يزود خطر صعود المعسكرين

الجيم و السبا

يوجد جيم بسيط فيه مجموعة من المعدات منها الاوزان والتريد ميل والعجلة.

السبا يحتوي علي جاكوزي شكله جامد فشخ والساونا بجانبه... وجواها الجردل اللي فيه طوب اسود ومعاه جردل خشب تاني جواه المعلقة ديه (مجهزين يعني)

تعليمات و قواعد للفندق